تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,806 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,241,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,578,730 |
شناسایی فوائد طرح «مدرسه بهعنوان کانون تربیتی محله» از دیدگاه گروههای همیار(مورد مطالعه: مدارس دوره ابتدایی شهرستان مهاباد) | ||
توسعه ی برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 70-84 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2023.4294 | ||
نویسندگان | ||
سلیمان محمودی نژاد1؛ ادریس اسلامی* 2 | ||
1کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، شهرستان بوکان، بوکان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی فوائد طرح «مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله» از منظر گروههای همیار مدارس ابتدایی شهرستان مهاباد است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی به انجام رسید. شرکتکنندگان این پژوهش، گروههای همیار مدارس ابتدایی شهرستان مهاباد هستند که در این پژوهش 10 نفر از این افراد وارد مصاحبه شدند. این افراد با استفاده از دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد که روایی آن به وسیله درگیری طولانی، بررسی فردی توسط اعضا و کسب اطلاع از همگنان و پایایی آن از طریق تهیه و بهکارگیری چارچوبی مدون برای مصاحبه به دست آمد. این چارچوب پس از تایید متخصصان و اطمینان از کارایی آن در پوشش اهداف در تمام مصاحبه ها به کار گرفته شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از شیوه تحلیل مضمون استفاده گردید. بر اساس مصاحبهها از گروههای همیار مدارس ابتدایی شهرستان مهاباد در خصوص فواید طرح مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله بیست و شش مضمون پایه و شش مضمون سازماندهنده با عناوین 1ـ توسعۀ اجتماعی، 2- ارتقای پیوند مدرسه و محله، 3- بهبود کیفیت یادگیری، 4- افزایش بهرهوری محله، 5- رشد اثربخشی مدرسه و 6- ارتقای چرخۀ مالی و در خصوص عوامل مؤثر بر اجرای مطلوب طرح مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله سی و سه مضمون پایه و سه مضمون سازماندهنده با عناوین 1ـ عوامل انسانی، 2- عوامل ساختاری و 3- عوامل برونسازمانی و در خصوص مشکلات و چالشهای اجرایی طرح مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله نه مضمون پایه و چهار مضمون سازماندهنده با عناوین 1ـ کاستی در حمایتهای برونسازمانی، 2- موانع ساختاری، 3- مشکلات شناختی و 4- چالش پیوند مدرسه و محله آشکار شد. نتیجه کلی این مطالعه بیانگر آن است که این طرح به تقویت ارتباط مدرسه و محله و ارتقای ظرفیتهای یادگیری و آموزشی مدرسه و محله بسیار کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح مدرسه؛ کانون تربیتی محله؛ گروههای همیار؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
soleiman mahmoodinejad1؛ Edris islami2 | ||
1.A. in Curriculum Development of Islamic azad university of Mahabad, Mahabad, Iran | ||
2Assistant Professor of education department, Islamic azad university of Mahabad, Mahabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 |