تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,840 |
تبیین مدل زبان شناسی تربیتی در برنامه درسی تربیت معلم دوره ابتدایی بر اساس هوش هیجانی، مهارت های ارتباطی و تیپ های شخصیتی | ||
توسعه برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 162-175 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2024.26079.1058 | ||
نویسندگان | ||
طیبه تجری* 1؛ شادمهر پاکزاد2 | ||
1استادیار ،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان. | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 22 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطة بین هوش هیجانی و زبانشناسی تربیتی در برنامه درسی دانشجو معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با توجه به نقش میانجی مهارتهای ارتباطی و تیپهای شخصیتی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجو معلمان پسر دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان به تعداد 210 نفر تشکیل دادهاند. از جامعة آماری یاد شده، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختة زبانشناسی تربیتی تجری (1401)، پرسشنامه هوش هیجانی گلمن (1995)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) و پرسشنامه تیپهای شخصیتی فریدمن و روزنمن (2004) به کار گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، مدل معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد هوش هیجانی با زبانشناسی تربیتی، مهارتهای ارتباطی و تیپهای شخصیتی دانشجو معلمان دوره ابتدایی رابطة معناداری دارد و مهارتهای ارتباطی با تیپهای شخصیتی و زبانشناسی تربیتی رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین، هوش هیجانی بهصورت غیرمستقیم از طریق مهارتهای ارتباطی و تیپهای شخصیتی با زبانشناسی تربیتی دانشجو معلمان دوره ابتدایی رابطه معناداری دارد. درنتیجه، مدل مفهومی ارائهشده از برازش آماری مناسبی برخوردار است؛ بدین معنا که مدل زبانشناسی تربیتی در برنامه درسی دانشجو معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بر اساس هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی و تیپهای شخصیتی، با دادههای تجربی برازش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ زبان شناسی تربیتی؛ هوش هیجانی؛ مهارت های ارتباطی؛ تیپ های شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Tajari1؛ shadmehr Pakzad2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University. | ||
2Bachelor student of Educational Sciences of Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teacher education, educational linguistics, emotional intelligence, communication skills, personality types | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 |