تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,840 |
برنامه درسی و توسعه؛ از منظر ساحت تربیتی اقتصادی-حرفهای | ||
توسعه برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 176-191 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2024.26150.1060 | ||
نویسندگان | ||
محمود مهرمحمدی1؛ بهنام کریمی* 2 | ||
1استاد مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
دستیابی به توسعه اقتصادی از مهمترین دلایلی است که برنامهدرسی ساحت تربیتی اقتصادی-حرفهای را کانون توجه قرار داده است. هدف اصلی پژوهش حاضر نیز ارائه صورتبندی جدیدی از رویکرد برنامهدرسی در ساحت تربیتی اقتصادی-حرفهای جهت دستیابی به توسعه اقتصادی است و لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که برنامهدرسی توسعهمحور از منظر تربیت در ساحت اقتصادی-حرفهای چیست؟ بیشک برای تبیین مسائل توسعه باید تبیین خود را بر بنیان نظری مشخص استوار کرد درغیراینصورت موجب هدر رفت سرمایههای انسانی و مادی فراوانی خواهد شد بدونآنکه لزوماٌ نتیجهای حاصل شود. ازاینرو، بنیان نظری پژوهش برپایه دستگاه نظری نهادگرایی استوار گردید و با استفاده از روش «جستار نظرورزانه» شوبرت به نظرورزی درمورد برنامهدرسی توسعه-محور پرداخته شد. این روش نوعی فراتحلیل است که یک پژوهشگر با بصیرت بهجای مجموعهای از قواعد آماری از آن، بهعنوان ابزاری برای روشنگری استفاده میکند. براساس یافتههای این یژوهش برنامهدرسی توسعهمحور در ساحت تربیتی اقتصادی-حرفهای، برنامهدرسی است که رویکرد تربیت فن-نوآورانه یا همان پرورش خردفن-نوآورانه را دنبال میکند. نتیجهگیری پژوهش حاضر این است که نظام رسمی آموزشی و برنامههای درسی آن برای تحقق اهداف تربیت در ساحت حرفهای-اقتصادی، باید بجای تأکید بر تربیت فنی-حرفهای، تربیت فن-نوآورانه را در دستور کار خود قرار دهد. بنابراین با استقرار الگوی برنامهدرسی تربیت فن-نوآورانه، بهموازات خروج آموزشهای فنی-حرفهای از دستورکار، میتوان به فراهم شدن زمینههای توسعه اقتصادی در کشور امیدوار بود. بهسخن دیگر میتوان گفت تربیت فن-نوآورانه حکایت از مأموریت بدیع نظام رسمی آموزشی و برنامههای درسی آن جهت تسهیل توسعه و گذار از وضعیت توسعهنیافتگی کشور است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهدرسی؛ توسعه؛ ساحت حرفهای-اقتصادی؛ تربیت فناورانه؛ خرد فن-نوآورانه؛ تربیت فنی-حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Mehrmohammadi1؛ Behnam Karimi2 | ||
1Professor, Department of Curriculum Studies, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Ph. D student of Curriculum Studies Department, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |