تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,304 |
ساماندهی آموزشهای عالی مهارتی: ادغام و تجمیع دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه علمی کاربردی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 25، شهریور 1403، صفحه 3-27 اصل مقاله (693.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2024.27734.2282 | ||
نویسنده | ||
ابراهیم صالحی عمران* | ||
استاد گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه مازندران، بابلسر ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 18 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
هدف یکی از چالش های کلیدی در حوزه آموزش حرفه ای در ایران، ارائه پراکنده این برنامه ها توسط دو نهاد مجزا است: دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تجمیع این دو دانشگاه بر افزایش کارایی، اثربخشی و بهبود پاسخگویی آنها به نیازهای منابع انسانی جامعه انجام شده است. روش این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با استفاده از داده های موجود از برنامه ریزان آموزشی و روند بازار کار در ایران انجام شده است. با استفاده از ارزیابی های کیفی و تحلیل مقایسه ای نتایج آموزشی، تأثیر مدیریت مجزا در مقابل مدیریت تلفیقی آموزش مهارت های پیشرفته را ارزیابی می کند. یافتهها یافتهها حاکی از آن است که ادغام دانشگاههای فنی و حرفهای با دانشگاههای علمی و کاربردی میتواند کارایی، اثربخشی و کیفیت کلی آموزشهای مهارتی را افزایش دهد. این ادغام همچنین پاسخگویی به تقاضاهای بازار کار را بهبود می بخشد. این مطالعه نشان میدهد که اجرای موفقیتآمیز برنامههای آموزش مهارتی نه تنها نیازمند یکپارچگی ساختاری، بلکه به هماهنگی با بخشهای اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی است. تعامل مستمر با سیستم آموزشی و مشارکت فعال بخشهای خصوصی و کارفرمایان بهعنوان ذینفعان برای برنامهریزی مؤثر ضروری است. نتیجهگیری و پیشنهادات تجمیع مؤسسات آموزش مهارتهای عالی میتواند منجر به سیستمهای آموزشی کارآمدتر شود که نیازهای منابع انسانی جامعه را بهتر برآورده کند. علاوه بر این، این مطالعه بر اهمیت ایجاد یک سیستم صلاحیت حرفهای، ایجاد چارچوبهای همکاری با بخشهای مختلف، و اطمینان از همسویی نزدیک آموزش با نیازهای بازار کار تأکید میکند. نوآوری و اصالت این مطالعه تحلیل جدیدی از مزایای ساختاری و عملیاتی تجمیع دو دانشگاه اصلی آموزش مهارتی در ایران ارائه میکند. این بینشهای اصلی را در مورد اینکه چگونه چنین ادغامی میتواند هماهنگی بهتر با بازارهای کار و بهبود نتایج آموزشی در بخشهای فنی و حرفهای را تقویت کند، کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فنی و حرفه ای؛ دانشگاه علمی و کاربردِی؛ تجمیع و ادغام؛ ساماندهِی؛ آموزش عالی مهارتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Organizing advanced skill trainings: integration and aggregation of technical and professional university and applied scientific university | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Salehi Omran | ||
Professor, Department of Educational Sciences Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: One of the key challenges in the field of vocational education in Iran is the fragmented delivery of these programs by two separate institutions: the Technical and Vocational University and the University of Applied Science and Technology. This study aims to investigate the impact of consolidating these two universities on enhancing efficiency, effectiveness, and improving their responsiveness to the human resource needs of society Method: This research employs an analytical approach, utilizing existing data from educational planners and labor market trends in Iran. It evaluates the impact of separate versus consolidated management of advanced skill training, using qualitative assessments and comparative analysis of educational outcomes. Findings: The findings indicate that consolidating technical and vocational universities with scientific and applied universities can enhance efficiency, effectiveness, and the overall quality of higher skill education. This consolidation also improves responsiveness to labor market demands. The study highlights that successful implementation of skill training programs requires not only structural integration but also coordination with economic, industrial, agricultural, and service sectors. Continuous engagement with the education system and active participation of private sectors and employers as stakeholders are crucial for effective planning. Conclusions: The consolidation of higher skill training institutions can lead to more efficient educational systems that better meet the human resource needs of society. Furthermore, the study emphasizes the importance of creating a professional qualification system, establishing cooperative frameworks with various sectors, and ensuring that education aligns closely with labor market needs. Innovation and originality: This study provides a novel analysis of the structural and operational benefits of consolidating two major skill training universities in Iran. It contributes original insights into how such integration can foster better coordination with labor markets and improve educational outcomes in the technical and vocational sectors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
technical and vocational university, scientific and applied university, aggregation and integration | ||
مراجع | ||
Aneja S., Lalvani J. (2021) Role of the Private Sector and Technology for Future-Ready Education and Training. Powering a Learning Society During an Age of Disruption. pp 293–309. DOI: 10.1007/978-981-16-0983-1_20 Bates R.A and Phelan K. C. (2002) Characteristic of a globally competitive workforce. Advances in Developing Human Resources. Vol. 4 No. 2: 121-135. DOI: 10.1177/1523422302004002003 Brown, P. and Lauder H.(1992)Education for economic survival: from Fordism to Post-Fordism: London: Routledge. Fagerlind, I., Saha, J. (1989). Education and National Development: A Comparative Perspective (2en Ed.). Pengamon Press, Sydney. Gough Stephen (2010) .Technical and vocational education and training, Continuum International Publishing Group. ILO. N. D. (2007) The changing role of government and other stakeholders in vocational education and training. Geneva: Training policies and systems Branch. Islamic Parliament Research Center (IPRC),(2022), Investigating the quality education, Technical and professional in Iran. Education and Culture Studies Office. Consecutive number 18569. Kuckulez , Anja (2007) Studies on continuing vocational training in Germany an Empirical Assessment. DOI: 10.1007/978-3-7908-1968-7 Lamd, Stephen (2010). International Comparisons of china's technical and vocational education and training system Lund, S. James,J., Segel, L. H., Dua, A., Hancock, B., & Rutherford, S., Brent.B. (2019). The future of work in America: people and places, today and tomorrow. McKinsey Global Institute. Salehi Omran, E. (2008). Society, work and jobs: a review of employability skills in the labor market,Tehran: Samt (in Persian). salehi omran, E. (2021). Spatial planning of higher education in Iran: considerations. Journal of Educational Planning Studies, 9(18), 185-194. doi: 10.22080/eps.2021.3401.(in Persian). Salehi Omran, E. (2004) The role of technical and vocational education in economic and social developments, Babolsar: Nima Publications. (in Persian) Salehi Omran, E. & Mehralizadeh,Y.(2004), changes in the labor market, Higher education development and social capital. Conference on higher education and sustainable development. Collection of articles of the conference. V.1, Institute of research and writing of higher education.(in Persian) Sherma Neeti (2014) Private sector in vocational education. The Indian Journal of Industrial Relations. Vol 49, No. 3. pp. 409-421 Tran, L. T. & Dempsey, K. (2017). Internationalization in vocational education and training: An overview. http://www.springer.com/gp/book/9783319478579 UNESCO. (1999). Second Congress on technical and vocational education (Lifelong Learning and training: a bridge to the future). Final Report, Seoul, Republic of Korea. Second International Congress on Technical and Vocational Education - Lifelong learning and training: a bridge to the future, Seoul, 1999 [19 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |